سفید کردن دندان ها

Tooth Bleaching

سفید کردن دندان ها یا همان بلیچینگ (Bleaching) درمانی است که در آن تغییر رنگهایی که به مرور زمان در اثر عوامل خارجی (مصرف مواد غذایی حاوی رنگدانه مثل قهوه ) و یا عدم رعایت بهداشت مناسب و یا مصرف بعضی از داروها در دوران بارداری مادر (تاثیر آن داروها بر دندان های جنین) … بر روی دندان ایجاد گردیده را بر طرف نموده و دندان های سفید و زیبایی را به بیمار هدیه خواهد کرد. لازم به ذکر می دانم که تکنیک هایی از قبیل روکش های سرامیکی و تکنیک هایی از قبیل وینرهای کامپوزیتی  روش دورانی متفاوتی بوده و با بلیچینگ کاملا فرق می کنند.

مکانیزم اصلی سفید کنندگی دندان ها استفاده کردن از خاصیت رنگ بری اکسیژن نوزادی است که طی فرآیند بلیچینگ در درون ژل بلیچینگ مورد استفاده شده و آزاد گردیده  و در نهایت منجر به اکسیداسیون رنگدانه های موجود در دندان ها میگردد.

دو روش کلی برای سفید دندان ها با بلیچینگ وجود دارد که از نظر مراحل درمانی و هزینه کاملأ متفاوت می باشند.

۱- بلیچینگ در خانه
(سفید کردن دندان در خانه)

در این تکنیک دندانپزشک زیبایی در جلسه اول از فک بالا و پایین بیمار قالب گیری کرده وپس از ریختن گچ توسط لابراتوار ،  تکنیسین لابراتوار قاشقک مخصوص این کار را از روی قالب گچی ،برای بیمار میسازد.

ژل بلیچینگ - سفید کردن دندان در خانه

در جلسه دوم مراجعه بیمار ،دندان پزشک این جفت قاشقک که عمدتا شفاف بوده را تحویل بیمار داده و روش استفاده از ژل بلیچینگ را به بیمار آموزش داده (بیمار می آموزد چه مقدار ژل را بر روی قاشقک ریخته و آن را چه مدت در دهان نگه دارد)، در اصل نقش دندان پزشک یک نقش نظارتی بر مصرف این ژل خواهد بود.

۲- بلیچینگ در مطب

در این تکنیک در ابتدا لثه بیمار توسط موادی مخصوص جهت جلوگیری از آسیب دیدن ، محافظت  گردیده  ، سپس مواد سفید کننده ( ژل بلیچینگ ) با غلظت موثر ( با غلظت بتلاتر نسبت به بلیچینگ در منزل ) بر روی دندان ها قرار داده  می شود. ماده موثر بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال گردیده ، بعضی با نور و بعضی از موارد گرما،در اکثر موارد نتیجه رضایت بخش خواهد بود. لازم بذکر است تکنیک بلیچینگ در مطب در اکثر موارد با تکنیک در منزل ،از لحاظ اجرایی جهت رسیدن به  نتیجه بهتر و با ثبات تر حمایت می شود.

سفید کردن دندان

روند سفید شدن دندان ها در بیماران مختلف با توجه به اصل ماهیت رنگ پذیری دندان ها ، کاملا متفاوت خواهد بود.این درمان با توجه به الگوی مصرف رنگدانه ها توسط بیماران گرامی درمان مادام العمری نبوده و بسته به نحوه رعایت بهداشت بیمار و الگوی مصرف مواد غذایی ،ماندگاری متفاوتی خواهد داشت. برای حصول نتیجه بهتر باید بیمار را جهت پاک کردن سطح دندان هایش از مواد غذایی و ….. آگاه کرد بهترین روش انجام یک جرم گیری کامل و متعاقب آن پالیش تمام دندان ها بوده ، تا از این طریق ژل بلیچینگ تأثیر کامل تری داشته باشد. در صورتی که از محصولات معتبری استفاده شود این تکنیک هیچ گونه ضرری نداشته و به ساختار دندانی آسیبی وارد نخواهد کرد.ممکن است بیمار مختصری حساسیت به سرما را گزارش کند که این حساسیت هم در اکثر موارد گذرا خواهد بود.

Rate this post
۴.۸/۵ - (۱۰ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم