انواع پوست و نحوه تشخیص آن ها

بررسی انواع پوست و نحوه تشخیص آن ها به همراه نحوه مراقبت ابتدایی انواع پوست

پوست بیشترین سطح بدن انسان را پوشانده است. پس بهتر است شناخت بهتری از آن داشته باشیم. در این بخش می خواهیم انواع پوست را به طور مختصر شناسایی کنیم.

تعیین نوع پوست به عوامل متعددی بستگی دارد نظیر:

  • میزان رطوبت پوست: که سلامت و انعطاف پذیری پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • میزان چربی (لیپید): که نرمی و تغذیه پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • میزان حساسیت پوست: که مقاومت پوست به مواد خاص را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با توجه به عوامل بالا پوست به چهار گروه تقسیم می شود:

  1. خشک
  2. چرب
  3. طبیعی (نرمال) ، معمولی
  4. مختلط یا همان ترکیبی

۱- پوست خشک :

پوست خشک چه شکلیه
پوست خشک

پوست خشک ، نازک و ظریف هستند. در این نوع پوست رویه پوست بسیار نازک و دارای غدد چربی کمی هستند.بنابراین پوست حساسی به حساب می آیند. در بعضی مواقع عروق خونی (رگ ها) آن مشخص است. مقدار منافذ پوست‌های خشک بسیار کم است و گاهی هیچ منفذی را بر روی آن نمی‌توانید مشاهده کنید. معمولا در این افراد بعد از شستن صورت، کشیدگی پوست، مخصوصا بر روی گونه‌ها حس می‌شود.

پوست خشک بیشتر از پوست های دیگر استعداد چین و چروک را داراست.

به علت شکنندگی و حساسیت زیاد در این نوع پوست، ابتدا خطوط ظریف و نازکی در اطراف چشمها و لب تشکیل می‌شود که اگر به آن‌ها رسیدگی نشود، تبدیل به چروک خواهند شد.

باید توجه داشت که کمبود پروتئین، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و چربی‌ها می‌توانند در بدن، سبب خستگی پوست شوند.

مراقبت های اولیه از پوست خشک :

باید از مواد بسیار ملایمی برای شست و شوی این نوع پوست استفاده کرد و دائما پوست با مواد مرطوب کننده مرطوب نگه داشته شود. البته کرم های خیلی چرب مناسب نیستند، زیرا چربی بیش از حد باعث تحریک غدد چربی و تنبلی آنها در ترشح چربی می‌شوند.

پوست خشک آمادگی زیادی برای چین و چروک دارد، اما مزیت آن، این است که مستعد جوش زدن نیست. پوست خشک نسبت به تابش مستقیم آفتاب، وزش باد و هوای سرد حساس است، بنابراین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای افرادی که پوست خشکی دارند، الزامی است.

۲- پوست چرب :

پوست چرب چجوریه
پوست چرب

پوست چرب برخلاف پوست خشک نسبتا ضخیم است و دارای منافذ فراوان و بازی است. غده های چربی پوست بسیار فعالند و بیش از حد معمول چربی ترشح می‌کنند و اکثرا به دلیل لایه چربی که روی پوست دیده می‌شود، براق به نظر می‌رسد.

این پوست بسیار مقاوم تر از پوست خشک است و دیرتر دچار چین و چروک می‌شود، اما به دلیل اینکه پوست‌های چرب، مستعد جذب گرد و غبار هستند، زودتر کثیف می‌شوند و باید چندین مرتبه در طول روز پاک شوند. معمولا این افراد بیشتر حس سنگینی روی پوست خود میکنند.

برخی از خصوصیات پوست های چرب:

  1. آکنه‌های مکرر (جوش‌های سر سیاه و سر سفید)
  2. منافذ باز پوست
  3. درخشش و برق قابل مشاهده در طول روز
  4. جوش در قسمت کمر و قفسه سینه

مراقبت های اولیه از پوست چرب :

برای مراقبت از پوست چرب، در درجه اول باید از یک رژیم غذایی درست پیروی کنید. مصرف انواع شیرینی و غذاهای چرب و سرخ شده را محدود کنید.

همیشه باید پوست چرب را با نوعی کرم مرطوب کننده ملایم و کم چرب، مرطوب نگه دارید. برای رهایی از منافذ باز پوست صورت ، بهتر است که از شوینده های ملایم استفاده کنید که ترشح چربی در سطح پوست را کاهش دهند و از کرم های ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنید.

۳- پوست طبیعی ( پوست نرمال – پوست معمولی ) :

پوست معمولی از نزدیک چه شکلیه
پوست نرمال یا پوست طبیعی و معمولی

بهترین و سالم‌ترین نوع پوست، پوست طبیعی است. چنانچه پوست شما در گروه پوست های نرمال قرار بگیرد باید گفت که فرد خوش شانسی هستید چرا که پوست تان از تعادل خوبی در میزان آب و چربی برخوردار است. پوست طبیعی، پوستی سالم و بی‌عیب است؛ نه خیلی خشک بوده نه خیلی چرب و این بدین معناست که تمام اجزای پوست به اندازه و به موقع فعالیت می‌کنند. پوست طبیعی رنگی زیبا دارد، صاف و نرم است و معمولاً بر روی آن چین و چروک، لکه‌های ریز سفید، قهوه‌ای و آثار جوش دیده نمی‌شود. اشخاص کمی دارای این پوست هستند. شست و شو و تمیز کردن مرتب پوست با استفاده از لوسیون های گیاهی و تقویتی مناسب، باعث حفظ سلامتی این نوع پوست‌ها می‌شود. از گیاهانی نظیر گل گاوزبان، نعناع و شکوفه لیمو برای بخور گیاهی این نوع پوست می‌توانید استفاده کنید. اگر پوستتان ویژگی‌های زیر را داشته باشد به نوعی جزو پوست‌های نرمال محسوب شده و می توانید خوشحال باشید که نیاز به مراقبت‌های خاص نخواهید داشت:

  1. فاقد هرگونه حساسیت شدید است
  2. منافذ پوستی به سختی قابل رویت هستند
  3. رنگ پوست شفاف و پرطراوت است
  4. به طور کلی پوستی که هیچ نقصی در تعادل میزان رطوبت و چربی نداشته باشد

مراقبت از پوست های معمولی :

پوست‌های معمولی عموماً به دلیل تعادل در میزان رطوبت و چربی نیاز به مراقبت خاصی ندارند و صرفا استفاده از یک کرم ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده خوب برای آنان کافی خواهد بود.

۴- پوست مختلط یا ترکیبی :

پوست های ترکیبی مجموعه ای از پوست چرب، خشک و معمولی هستند؛ به این صورت که قسمت هایی از بدن چرب، قسمتی دیگر خشک و قسمتی هم معمولی است. مثلاً در صورت، پوست پیشانی، بینی و چانه چرب و بقیه نقاط صورت مخصوصا شقیقه ها و گونه ها خشک است.

نگهداری و رسیدگی به این نوع پوست‌ها کمی مشکل‌تر است، زیرا باید از هر دو روش نگهداری از پوست‌های خشک و چرب استفاده شود.

پوست مختلط یکی از شایع ترین انواع پوست محسوب می شود و نیازمند مراقبت های پوستی متفاوتی در بخش های مختلف می باشد. این مدل پوست به دلیل عوامل ژنتیکی و هورمونی بروز می کند که منجر به عدم تعادل در میزان تولید چربی و جایگاه آن می‌شود.

مراقبت از پوست های ترکیبی :

از آنجایی که نواحی در این نوع پوست متفاوت هستند درمان های متفاوت نیز برای هر بخش ضروری است. به عنوان مثال برای پیشانی، بینی، چانه و اطراف دهان که چرب تر هستند استفاده از یک محصول ضد جوش مناسب می باشد در حالی که برای گونه ها که خشک تر هستند می توان از یک مرطوب کننده و پاک کننده استفاده کرد و در مواردی که جوش های سر سیاه بیشتر باشند می توان از ماسک های لایه بردار مثل ماسک اسکراب استفاده کرد که ضمن از بین بردن جوش های سر سیاه ، چربی اضافی پوست را جذب کرده و موجب کوچک شدن منافذ پوست می‌شوند.

 

آموزش تشخیص نوع پوست :

برای تشخیص نوع پوست خود کافی است صورت را با آب و صابون بشویید و خشک کنید. بعد از شست و شو از هیچ نوع کرم یا لوازم آرایشی استفاده نکنید. بعد از ۴ یا ۵ ساعت یک تکه کاغذ سفید معمولی را روی پیشانی ، گونه‌ها و چانه خود بکشید و سپس به آن نگاه کنید.

اگر بر روی کاغذ لکه های روغنی مشاهده کردید ، بدین معناست که پوست شما چرب است.

اگر فقط مقداری ناچیز چربی روی کاغذ بیفتد بدین معناست که پوست شما معمولی است.

اگر در اثر مالش کاغذ بر روی پوست هیچ گونه اثری از چربی روی آن نباشد، نشانه خشک بودن پوست شماست، اما اگر کاغذی که بر روی پیشانی، چانه و بینی کشیده می‌شود، چرب شود ولی کاغذی که بر روی گونه‌ها کشیده می‌شود فاقد هرگونه چربی باشد، نشان دهنده این است که پوست شما از نوع مختلط یا همان ترکیبی است.

توصیه می شود :

برای تشخیص دقیق تر نوع و پوست و آموزش لازم جهت مراقبت از این بخش از بدن خود که در همان اول هم گفتیم بزرگترین سطح پوششی بدن را تشکیل می دهد، به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید و از راهنمایی های ایشان بهره مند گردید.

 

۴.۴/۵ - (۱۲ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم