پی آر پی (پلاسما غنی از پلاکت) – PRP – قسمت دوم

(PRP (Platelet Rich Plasma

پی آر پی (PRP) درمانی به عنوان یک متد درمانی کمکی در خیلی از کشورهای صاحب علم و مترقی ، به اجرا در آمده است. سوالی که همواره ذهن همکاران و بیماران گرامی را درگیر نموده اینست که ارزش درمانی پی آر پی تا چه حد است ،‌ در کنار این موضوع این علم به ظاهر جدید در کدام یک از گرایشهای تخصصی پزشکی جواب مورد نظر بیمار را خواهد داد.

قبل از هر چیز باید بدانیم علم پی آر پی در ابتدا مختص به رشته دندانپزشکی (حدود ۱۵ سال جلوتر) بوده و حدودا دو دهه بعد از ورود به رشته دندانپزشکی و ارائه خدمات مشخص و تعریف شده ، راه خود را به گرایش های مختلف پزشکی باز نموده است .

پی آر پی حجمی از پلاسما بوده که غلظتی بالاتر از حد پلاکت دارد .پی آر پی ،مجوعه ای اتوژنوس ( از بیمار تهیه گردیده و برای خودش مجددأ استفاده می گردد) از هفت فاکتور رشدی که اصطلاحأ به آنها Native Growth Factor یا همان فاکتور رشدی ذاتی گفته می شود ، تشکیل شده است.

این فاکتور های رشدی شامل :

۱-Platelet-Drived Growth Factor :

توسط ماکروفاژهای (سلولهای بیگانه خوار ) فعال تولید شده و در پلاکت ها ومغز استخوان ذخیره می شوند. پلاکت ها بزرگترین منبع این فاکتور رشدی می باشد.این فاکتور ها مشخصه هورمون زخم را دارند و به عنوان جذب کنندهٔ شیمیایی بوده و سلول های اجدادی یا همان بنیادی (سلول های مزانشیمال ) را به زخم می آورند.این فاکتور در ترمیم بافت نرم و ساخت و ساز استخوان در جراحی های دهان و دندان نقش مهمی را ایفاء می کند.

۲-فاکتورهای رشدی فیبرو بلاست (FGF) :

در ماتریکس استخوانی خارج سلولی ذخیره شده و فعالیت هایی مشابه با PDGF دارند.

۳-Transforming Growth Factor Beta:

خانواده بزرگ فاکتورهای رشدی TGF-B با بیشتر از ۴۷ گونه متفاوت می باشد. TGF-B شامل سیتوکین بوده که به ترمیم بافت نرم و باز سازی استخوان کمک میکند.

TGF-B فیبروبلاست ها را برای ساختن پروکلاژن تحریک کرده که کلاژن نوع I را در داخل زخم قرار دهند و به همین خاطر به عنوان افزایش دهندهٔ ترمیم بافت نرم و سخت مطرح گردیده است.

۴-Insulin-Like Growth Factor I and II:

IGF به عنوان یک فاکتور جذب کننده برای سلول های پیش اجدادی یا همان بنیادی که از مغز استخوان منشاء می گیرد عمل میکند.

در موارد پیوند استخوان در جراحی های دهان و دندان هنگامی که PRP به پیوند اضافه می شوند تشکیل استخوان از نظر سرعت ، کیفیت و حجم افزایش می یابد ، پس میتوان در نظر گرفت پی آر پی نقش بسزایی دز جراحی های بافت نرم و بافت سخت در حوزه دندان پزشکی دارد و از آن به عنوان یک فاکتور مؤثر کمکی استفاده نماییم.

Rate this post
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم