واکسن هپاتیت B و اهمیت آن در دندانپزشکی

واکسن هپاتیت B و اهمیت آن در دندانپزشکی و کلا بیماری هپاتیت ب برای همه کاملا روشن می باشد. به علت نحوه انتقال ویروس هپاتیت این بیماری تمام جنبه های زندگی فرد مبتلا را درگیر میکند. از این رو واکسیناسیون افراد در مغرض این ویروس مثل گروه دندانپزشکی و بیماران گرامی از درجه بالایی برخوردار میباشد.

آنتی ژن سطحی (HBsAg) ، عفونی نیست اما به علت تولید پادتن علیه آن توسط بدن (Anti-HBs)، میتواند افراد را در مقابل عفونت های بعدی ایمن سازد. تولید پادتن بر علیه سایر مولفه های ویروس نمی تواند چنین ایمن سازی ایجاد کند.

پس از تهیه آنتی ژن سطحی (HBsAg) از سرم ، آنها را تغلیظ و خالص کرده و برای استفاده آماده می کنند.این واکسن هم اکنون برای دندان پزشکان،جراحان دندان و بهداشت کاران دهان و دندان قابل توصیه و تجویز است.احتمال ابتلا به هپاتیت ویروسی این گروه شغلی بسیار بالاست.
قبل از تجویز واکسن باید فرد را ازنظر وجود آنتی ژن سطحی (HBsAg) و پادتن سطحی (Anti-HBs)، آزمایش کرد.در اکثر موارد،آزمایش ها نشان می دهد که شخص هنوز به عفونت HBV مبتلا نشده است و لذا تجویز آن منعی ندارد.

تجویز واکسن در سه مرحله انجام میگیرد:

دو تزریق اولیه با فاصله یک ماه و تزریق سوم، شش ماه پس از دریافت اولین تزریق ، صورت می پذیرد.

پادتن اختصاصی علیه این ویروس در ۷۵ تا ۹۰ درصد افراد سالم،پس از دریافت دو تزریق اولیه،و در ۸۵ تا ۹۵ درصد این افراد پس از سومین تزریق حاصل می شود.چنین ایمنی سازی علیه HBV برای مدت ۳سال دوام دارد.اما تخمین زده می شود که دریافت یک دوز تقویتی پس از ۵ سال ، ضروری باشد.واکسن هایی که تاکنون تهیه شده اند،قادر به محافظت از حدود۹۵ ‎٪ از دریافت کنندگان آن هستند و تا کنون هیچگونه عوارض یا واکنش ناخواسته ای از تجویز این واکسن ها گزارش نشده است.

تحقیقاتی به منظور تهیه واکسن هایی از پلی پپتید های خالص شده در دست انجام است.این پلی پپتیدها از در هم شکستن ذرات ویروس هپاتیت بدست می آید و اکنون تحت آزمایش های متعددی قرار گرفته اند.

اهمیت وضع عمومی بیماران آنچنان است که بررسی شرایط طبی گذشته و حال وی هنگام درمان دندان پزشکی بایستی به صورت یک عادت ثابت در آید. بررسی بیماری های دستگاه های تنفسی و قلبی-عروقی بیمار مانند تب رماتیسم و یا وجود خونریزی و یا کبودی های غیر طبیعی،موکدا یادآوری میگردد.هنگام درمان دندان پزشکی،باید از جزئیات مربوط به سابقه بستری شدن در بیمارستان،درمان با استروئید ، مصرف هر گونه دارو ویا سابقه حساسیت به آنها،آگاهی یافت. تنها دندان پزشک هایی که اطلاعات جامع و مناسبی در مورد بیماران خود دارند قادرند طرح متناسب با وضع بیماران را تهیه نموده و نتیجتا آنها را با موفقیت معالجه نمایند.