دوران بارداری و دندانپزشکی – ایمپلنت

ایمپلنت در دوران بارداری ممنوع است. به طور کلی در پزشکی درمان هایی که نیاز به جراحی دارند برای بیماران باردار ممنوع است. دندانپزشک نه تنها در برابر مادر مسئولیت دارد، بلکه در قبال جنین نیز مسئول می باشد.

رادیوگرافی ها یا داروهایی که ممکن است برای درمان ایمپلنت مورد استفاده قرار گیرند و همچنین اضطراب زیاد مادر، همه دلیل بر این هستند که جراحی های اختیاری ایمپلنت باید تا بعد از تولد کودک به تعویق افتد.

با این وجود ممکن است بیمار پس از انجام جراحی ایمپلنت و در زمان انتظار ترمیم ایمپلنت باردار شود، به خصوص ممکن است بعضی از روشهای جراحی برلی ترمیم به ۳ ماه زمان نیاز داشته باشند و از طرفی بیماری پریودنتال ( بیماری التهابی لثه ، الیاف نگاه دارنده اطراف دندان، استخوان ) اغلب در دوران بارداری تشدید می شود.

باید توجه داشت تمامی مراقبت های دندانپزشکی اختیاری به جزء پروفیلاکسی (پیش درمانی) دندانی باید تا بعد از تولد بچه به تعویق افتند. تنها مورد استثناء، کنترل پوسیدگی یا درمان های اورژانسی دندان پزشکی (با توجه به گزارش پزشک زنان و زایمان که درمان در این شرایط از نظر ایشان بلامانع می باشد) هستند. در این گونه موارد، اجازه نامه باید برای تمامی داروها از جمله داروهای بی حسی رایج در دندان پزشکی، انواع مجاز مسکن ها و آنتی بیوتیک های قابل قبول در این دوره صادر گردد.

معمولا استفاده از لیدوکایین ( داروی مورد استفاده در تزریق های دندان پزشکی)، آنتی بیوتیک پنی‌ سیلین ، اریترومایسین (اریترومایسین به عنوان جایگزین پنی سیلین ها در بیمارانی که به این دارو حساسیت مفرط دارند، مصرف می‌شود) و داروی کنترل درد استامینوفن (تایلنول) مجاز شناخته می شود. آسپیرین ، تنگ کننده های عروقی (اپی نفرین) و داروهایی که موجب دپرسیون (از کار انداختن سیستم تنفسی) سیستم تنفسی می شوند ( مانند مسکن های خواب آور) منع مصرف دارند. دیازپام (والیوم ) ، اکسید نیتروژن و تتراسیکلین تقریبا همیشه ممنوع هستند.

برخی از دارو های ممنوعه برای زنان باردار

لیدوکایین در دندانپزشکی

آنتی بیوتیک پنی‌سیلین

اریترومایسین

آسپیرین

تنگ کننده های عروقی

مسکن های خواب آور

دیازپام (والیوم)

اکسید نیتروژن

تتراسیکلین

تمهیدات لازم در دندان پزشکی بیماران باردار:

همانطور که می دانیم، تقریبا ‎٪۱۵ از بارداری ها در سه ماهه اول به سقط خود به خودی جنین منتهی می شوند. انجام جلسات درمانی پروفیلاکسی (پیش درمانی) دندانی در سه ماهه دوم و در معدود مواردی ابتدای سه ماهه سوم بارداری پیشنهاد می شود. بهداشت کار و دندانپزشک باید بدانند که در اواسط تا آخر سه ماهه سوم بارداری ، در هنگام قرار گرفتن مادر در وضعیت افقی در حالی که سر بیمار پایین قرار گرفته، ممکن است افت فشار خون در اثر سنگینی فشار جنین بروی ورید اجوف تحتانی پدید آید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم