دندان های شیری و اهمیت آن در دندانپزشکی و سنین بزرگسالی

Primary teeth or Decidious teeth

دندان های شیری (milk teeth)، دندانهای موقت (temporary teeth)، دندانهای ابتدایی (primary teeth) اسامی مختلف برای دندان هایی است که تقریبا از سن ۶ ماهگی تا ۳۰ ماهگی ،در دهان کودک رویش می یابند. این دندان ها به نوبت در یک توالی منظم استاندارد و از پیش تنظیم شده طی این دوره زمانی در دهان ظاهر می گردد. اکثر مواقع سوالاتی برای اولیا این کودکان پیش می آید و می خواهند بدانند دندان شیری در دهان کودک خردسال چه نقشی را بر عهده خواهد داشت و اساسا دندان های شیری را می توان زودتر از زمان مورد نظر کشید یا خیر؟

دندان های شیری نقش های بسیاری را دارا می باشند، از بین این نقش ها ۴ مورد از همه مهمتر میباشد که در ادامه مختصری در مورد هر کدام صحبت خواهیم داشت.

این نقش ها شامل:

  1. ادای کلام ، آوای کلام ، (phonetic) دندانهای شیری نقش مهمی در ادا و آوای کلام دارند و اکثر مواقع فقدان یک یا چند دندان شیری منجر به نادرست بیان شدن تعدادی از کلمات و لغات می شود.
  2. زیبایی ، (static) حضور دندانها در دهان نقش غیر قابل انکاری در زیبایی چهره و حتی خندیدن افراد ،را دارا می باشد.در بعضی مواقع نبودن یک یا چند دندان در دهان کودک مسبب مشکلات جسمی و آسیب های روحی روانی جبران ناپذیر می گردد.
  3. جویدن، (function) دندانهای شیری نقش غیر قابل انکار در جویدن غدا دارا بوده و همانطور که می دانیم داشتن تغذیه مناسب در رشد جسمی و روحی کودکان لازم می باشد.
  4. فضا نگهدارنده ، (space maintainer) اگر یک یا چند دندان شیری زودتر از زمان صحیح افتادن ،بنا به هر دلیلی از دست برود ،دندان های خلفی فضای دندان از دست رفته را با کوچ به سمت فضای خالی (کوچ به سمت جلو) پر خواهند کرد ،این وضعیت در جوانه دندان رویش نیافته هم اتفاق خواهد افتاد.

با توجه به ۴ مورد ذکر شده می توان تصور کرد که کمبود و فقدان دندان شیری آسیب غیر قابل جبران به ساختار اسکلتی فک بیمار و متعاقب آن آسیب های جدی روحی و روانی را موجب خواهد شد.

Rate this post
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم