تزریق بوتاکس جهت جلوگیری از تعریق بیش از حد زیربغل

Botox and Axillary Hyperhidrosis

تزریق بوتاکس در تعریق بیش از حد ناحیه زیر بغل بصورت اولیه ، به نام تعریق بیش از حد با علت نامشخص شناخته می شود. طبق آخرین آمار غیر رسمی این عارضه حدودا بیش از ۳ میلیون نفر را در ایران درگیر نموده است. بیشترین سن درگیر تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل بین بالغین ۱۸ تا ۵۴ ساله می باشد . این وضعیت زجرآور نه تنها کیفیت زندگی در روابط اجتماعی و کاری فرد مبتلا را بلکه مجموعه فعالیت روزانه فرد را متأثر خواهد نمود.

درمان غدد موجود در زیر پوست با تزریق نوروتوکسین بوتاکس مانع از آزاد شدن استیل کولین شده و منجر به کاهش فعالیت غدد عرق ، در نتیجه کاهش تعریق در ناحیه زیر بغل خواهد شد.
غدد عرق در زیر پوست ناحیه زیر بغل قرار گرفته‌اند ، توسط اعصاب سمپاتیک از طریق آزاد شدن ناقل عصبی استیل کولین(Acetylcholine neurotransmitter) ،فعالیت خود را (عمل عرق کردن) آغاز می کنند.
باید توجه داشت بیمارانی که تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل دارند از لحاظ تعداد و تراکم غدد زیر بغل با فرد معمولی هیچگونه تفاوتی ندارند و صرفا یک مکانیزم وابسته به افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیکی می باشد.

ارزیابی بیماران کاندید تزریق بوتاکس در ناحیه زیر بغل:

  1. تشخیص این موضوع که بیمار مراجعه به کلینیک جزء دسته بیماران با تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل بصورت اولیه میباشد،( بیماران که در اثر آسیب به ستون فقرات،بیماری های آسیب زننده به سیستم اعصاب محیطی،پرکاری تیروئید،دبابت،بدخیمی هاو ….. در این مقوله قرار نمی گیرند).
  2. برای تشخیص تعریق اولیه در ناحیه زیر بغل میتوان با بررسی وضعیت های زیر بدون حضور هیچ علت ایجاد کننده حداقل برای ۶ ماه ،پی به این موضوع برد.

چه کسانی ، تعریق بیش از حد دوطرفه دارند؟

  • وجود تعریق بیش از حد حتی در روزهایی که فعالیت بدنی زیادی وجود ندارد.
  • در هفته حداقل یک بار درگیر تعریق بیش از حد شود.
  • سن شروع کمتر از ۲۵ سال باشد.
  • تاریخچه مثبت فامیلی ( در ۶۵ درصد بیماران ،پدر و یا مادر و…. درگیر این موضوع هستند).
  • معمولا هنگام خواب این حالت قطع میگردد.

    برای دستیابی به بهترین نتیجه می توان از ترکیب نشاسته و ید بعنوان تست ناحیه تعریق استفاده نمود، ناحیه زیر بغل را با این ترکیب پوشانده و بعد از چند دقیقه نقاط صورتی رنگ که نشان دهنده دقیقتر مناطق تعریق می باشد ما را بهتر راهنمایی خواهد کرد.
    بیمار باید منطقه زیر بغل خود را کاملا تراشیده و ۲۴ ساعت قبل از مراجعه به مطب از خوشبو کننده دئودورانت (رول های زیر بغل) و ترکیبات ضد عرق استفاده نکند.
    علامت گذاری کردن نقاط صورتی مایل به بنفش با یک مارکر، پاک کردن ترکیب ید، نشاسته به منظور جلوگیری کردن از تاتوی رنگدانه های ترکیب ید، نشاسته به زیر پوست زیر بغل بیمار و تزریق زیر پوستی نوروتوکسین بوتاکس در مناطق علامت گذاری شده ، روند کار ما را تکمیل خواهد کرد.
    طول مدت کاهش تعریق در یک تزریق استاندارد حتی به ۶ ماه هم می رسد ، لازم به ذکر است به هیچ عنوان به بی حسی موضعی جهت تزریق در زیر بغل نیازی نیست. در یک تزریق استاندارد معمولا عوارضی مشاهده نمی گردد و تزریق در این منطقه کاملا امن خواهد بود.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم