لیفت ابرو با استفاده از بوتاکس

افتادگی ابرو و شلی پوست پلک فوقانی ایجاد ظاهری خسته و غمگین ناشی از عملکرده انقباضی قسمت فوقانی -طرفی عضله مدور دور چشمی (orbicularis oris) ،در صورت تعدادی از بیماران ایجاد میکند. این وضعیت براحتی توسط تزریق نوروتوکسین بوتاکس از طریق ممانعت از عملکرد این عضله ، قابل اجراء می باشد،بطوری که چند روز از تزریق قسمت کناری خارجی ابرو (تاج ابرو) بالا رفته و نمای ظاهری صورت به طور قابل توجهی ارتقاء می گردد.
از این تکنیک برای اصلاح افتادگی ابرو ،افتادگی پلک و یا لیفت ابرو در بیمارانی که فاصله چشم و ابرو کوتاهی دارند ،استفاده نمود.
در بانوان ، موقعیت ایده آل ابرو کمی بالاتر از supra-orbital ridge (ستیغ فوق چشمی) ،همراه با یک قوس مناسب که این وضعیت در پزشکی زیبایی به شکل gull-wing نامیده می شود. (حالتی در بال پرنده ها در هنگام اوج گرفتن بوده و در این حالت پرنده بدون بال زدن و صرف انرژی در اوچ می ماند).
در آقایان موقعیت مناسب ابرو منطبق بر ستیغ فوق چشمی بوده و تقریبأ به شکل افقی می باشد.
از آنجایی که تزریق جهت لیفت ابرو نیاز به تجربه بسیاری دارد ، ارزیابی کامل بیمار قبل از انجام هر گونه تزریق نوروتوکسین بوتاکس از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارزیابی بیمار:

ارزیابی افتادگی ابرو و افتادگی و شلی پلک در حالتی که عضله پیشانی بیمار در حالت استراحت قرار دارد. بیمارانی که افتادگی پلک توأم با چین های افزایش یافته در ناحیه پلک فوقانی دارند ، به این تکنیک از درمان پاسخ مناسبی نخواهند داد.
ارزیابی نیروی کششی قسمت خارجی عضله حلقوی دور چشم،با قرار دادن انگشت نشان در ناحیه پایینی عضله حلقوی دور چشم و وادار کردن بیمار به انقباض عضله می توان به قدرت کششی این عضله پی برد. در صورتی که کشش زیادی در این ناحیه حس شود این بیمار نسبت به درمان نوروتوکسین بوتاکس جواب مناسبی نخواهد داد.

بررسی منطقه تزریق بوتاکس:

همیشه در تزریق نوروتوکسین بوتاکس یک منطقه امن و بی خطر (کم خطرتر) وجود دارد که پزشک متخصص در این منطقه بدون دغدغه قادر خواهد بود به درمان بیمار بپردازد.

محدوده این منطقه امن :

حداقل یک سانتیمتر خارج از orbital rim ، در ناحیه تحتانی ستیغ فوق چشمی و خط لیمبوس خارجی (Lateral limbos line) ، در صورت تزریق در قسمت داخلی منطقه امن عضله بالا برنده پلک را درگیر کرده و منجر به افتادگی پلک خواهد شد.
با توجه به اینکه این نوع از تزریق در یک سوم فوقانی صورت انجام می گردد در دسته بندی تزریق بوتاکس جزو دسته تزریق مبتدی قرار می کیرد ، فقط یک نکته را متذکر می شوم که تزریق در این منطقه نیاز به آگاهی آناتومیکی بالا فرد تزریق کننده دارد که معمولأ در کلاس های آموزشی توصیه من یه همه پزشکان و دتدان پژشکان متقاضی آموزش در این دوره این است که تزریق لیفت ابرو تا زمانی که تجربه کافی ندارند انجام ندهند.همانطور که ذکر گردید عوارض ناخواسته شامل افتادگی پلک خواهد بود که پس از دوازده هفته خودبخود بر طرف خواهد شد، هر چند این عوارض توسط پژشک متبحر و با تجربه و تزریق استاندارد در منطقه امن به ندرت مشاهده می گردد.
لازم به ذکر است در صورتی بخواهیم افتادگی پلک را درمان کنیم می توانیم از انواع قطره های چشمی از قبیل (naphazoline/pheniramine (Naphcon روزی چهار بار و هر بار یک قطره در چشم آسیب دیده ، استفاده نماییم.

Rate this post
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم