کاربرد بوتاکس جهت کاهش خطوط گردن و رفع غبغب

Botox and relieving neck bands - Platysmal Bands - بوتاکس و عضلات پلاتیسما

نوارهای واضح و برجسته عمودی در ناحیه گردن در اثر انقباض عضله سطحی پلاتیسما ایجاد می گردد. ممانعت از انقباض عضله پلاتیسما با بکار گیری توروتوکسین بوتاکس ،موجب کاهش خطوط برجسته ناحیه گردن و رفع نسبی غبغب گشته، که این خود باعث ارتقاء کیفی فرم ظاهری گردن می گردد.

تزریق در ناحیه یک سوم تحتانی صورت و گردن نیاز به تجربه و تخصص و آگاهی بالای یک پزشک کارآزموده دارد و اینجانب به هیچ عنوان این نوع از تزریق را به همکاران مبتدی و کم تجربه توصیه نمی کنم.

برای دست یابی به یک نتیجه ایده آل آگاهی از آناتومی این منطقه امریست الزامی ،به همین منظور در ابتدای امر مختصری در مورد آناتومی گردن صحبت خواهم کرد.

آناتومی محل تزریق نوروتوکسین بوتاکس :

نوارهای گردنی یا نوارهای پلاتیسما (Neck bands or Platysma bands) ، دو یا بیشتر خطوط برجسته در ناحیه گردن بوده که از لبه استخوان فک پایین تا استخوان ترقوه امتداد دارد.این خطوط برجسته به هنگام بلند کردن یک جسم سنگین و یا حتی صحبت کردن معمولی بهتر دیده می شوند.

نوارهای گردنی یا نوارهای پلاتیسما
نوارهای گردنی یا نوارهای پلاتیسما

عضله مورد تزریق بوتاکس (Muscle Targeted) :

پلاستیما ضعیف شده
با از دست رفتن خاصیت کشسان عضله پلاتیسما در اثر افزایش سن و کهولت

برای رسیدن به حداکثر مطلوبیت و بهترین نتیجه ، باید به اتصالات ناحیه قدامی عضله پلاتیسما توجه ویژه ای داشت، زیرا عضله پلاتیسما ،یک عضله پهن و وسیع بوده که ناحیه قدامی و کناری طرفی گردن وقسمت تحتانی صورت را پوشش می دهد. مبدا این عضله در پایین از فاسیای عمقی عضلات دلتوئید و پکتورالیس ماژور می باشد.الیاف عضلانی به سمت بالا و کمی داخل طی مسیر کرده و به کنار تحتانی استخوان فک پایین، پوست قسمت تحتانی صورت ،پوست لب تحتانی و گوشه دهان متصل می گردد.

انقباض عضله پلاتیسما در پوست ناحیه طرفی گردن چین ایجاد کرده ،علاوه بر آن پوست لب تحتانی و گوشه
انقباض عضله پلاتیسما در پوست ناحیه طرفی گردن چین ایجاد کرده ،علاوه بر آن پوست لب تحتانی و گوشه

دهان را نیز به سمت پایین می کشد.فلج این عضله در اثر صدمه به شاخه عصب گردنی ، منجر به شل شدن و افتادگی پوست قسمت طرفی گردن می شود.
با توجه به اینکه عضله پلاتیسما در ضخامت نیام و غلاف سطحی ناحیه قدامی-طرفی گردن قرار گرفته است و عضله ایست پهن و نازک و در زیر آن عضلات استرنو کلیدو ماستوئید (Sternocleidomastoid) جناقی-چنبری-پستانی و حلقی قرار دارد و در ناحیه طرفی فکین ورید اجوف تحتانی خارجی از زیر آن رد می گردد، در هنگام تزریق نوروتوکسین بوتاکس باید از ورود به این عناصر حیاتی جدأ اجتناب نمود.

ارزیابی بیمار:

همانطور که قبلأ اشاره گردید باید توجه لازم داشت که این تکنیک در کدام یک از بیماران مراجعه کننده قابل استفاده بوده و به عبارتی دیگر کدام یک از بیماران مراجعه کننده به کلینیک را می توان با این تکنیک درمان نمود،برای رسیدن به این موضوع نکات زیر را پس از بررسی و معاینه اولیه بیمارباید رعایت نمود.
تغییرات ناشی از افزایش سن (Neck aging changes)  در ناحیه گردن به دقت بررسی می گردد. این موارد شامل تغییرات در نوارهای مرتبط به عضله پلاتیسما ، چین و چروک ها،شلی و افتادگی پوست و افزایش بافت چربی می باشد.

  1. بررسی نوارهای عضله پلاتیسما بیمار به هنگام ایجاد کشش در ناحیه گردن (Platysma muscle bands)
  2. شلی و افتادگی پوست و افزایش بد شکل بافت چربی باید بدقت بررسی گردد (Skin laxity and adiposity)، زیرا در چنین مواردی تزریق نوروتوکسین بوتاکس نه تنها به درمان کمک نخواهد کرد بلکه ظاهر وضعیت را بدتر خواهد نمود.از تزریق بوتاکس جهت درمان کاهش چین وچروک و اثرات ناشی از پیری در اینگونه بیماران به شدت پرهیز کنیم.
  3. چروک (Wrinkles) در ناحیه گردن در حالت استاتیک (بدون داشتن عملکرد ) به نام خطوط افقی گردن در حالت ایستا نامیده می شود. باید توجه داشت در صورت درمان بوتاکس جهت کاهش نوارهای عضله پلاتیسما این خطوط واضح تر خواهند شد که برای درمان این خطوط نیاز به یک متد تزریقی متفاوت اضافه هم خواهیم بود.

برای دستیابی به بهترین منطقه تزریق از بیمار می خواهیم کارهای زیر را انجام دهد:

ایجاد کشش در ناحیه گردن بطوری که در حال بلند کردن وزنه سنگینی است، فشردن دندان ها بروی یکدیگر و پایین آوردن گوشه لب از طرفین،ادا کردن کلمات ew یا eek.

روند اجرای درست تزریق:

بررسی منطقه امن جهت تزریق، منطقه امن تزریق (safty zone)، رسم این منطقه برای مبتدیان الزامی است. حدود عرضی این منطقه امن یک سانتیمتر به سمت خارج نای هم عرض با گوشه لب ،که خطوط عمودی از گوشه لب تا لبه فوفانی استخوان ترقوه آن را قطع کند. حدود عمودی این منطقه ، ۲ سانتیمتر پایین تر از لبه تحتانی استخوان فک پایین در بالا و ۴ سانتی متر بالاتر از لبه فوقانی استخوان ترقوه در پایین می باشد.
جهت اجرای بهتر تزریق بوتاکس از تکنیک داخل عضله ای استفاده می گردد. از بیمار میخواهیم عضلات گردن خود را سفت نموده و با استفاده از دو انگشت شست و نشان نوارهای آشکار شده عضله را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به گردن بیمار و جهت نوک سوزن به سمت داخل مورد درمان قرار خواهیم داد.
عوارض ناخواسته این تکنیک ناتوانی بیمار در ادا کردن بعضی کلمات و مشکلات حین بلع غذا خواهد بود که در جای خود قابل بحث هم هستند، این مشکلات نادر بوده و در دوز استاندارد درمانی به ندرت دیده شده اند و اکثرا پس از ۴ ماه خود به خود درمان می شوند.

Rate this post
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم