راه های خوشبو کردن دهان و نکات مهم آن

راه های خوشبو کردن دهان یکی از دغدغه های مهم بیماران گرامی در مراجعه به مطب است.اغلب موارد بیماران گرامی به مرکز درمانی اینجانب رجوع کرده و از بوی بد دهان ناراحت بوده و دنبال راهکاری کاربردی و موثر میباشند، این بیماران گرامی اذعان دارند که از روند بهداشتی منظم و اصولی برخوردارند ولی بوی بد دهان را همواره تجربه می کنند.

راه های پیشنهادی من برای خوشبو کردن دهان در خانه :

۱- پرتغال و سیب تنفس را بسیار خوشبو میکند:

خوردن میوه و سبزیجات فراوان می تواند به هر چه خوشبوتر شدن تنفس کمک کند. میوه و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آب می باشد که باعث مرطوب بودن و افزایش بزاق دهان می شود چرا که بزاق دهان سبب تازگی تنفس می شود . این کار موجب خوشبو کردن دهان می شود.

۲- چای سبز دهان را خوشبو می کند:

تحقیقات نشان می دهد که پلی فنول موجود در چای سبز از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و مانع بوی بد دهان می شود.

۳- بزاق دهان باعث مطبوع شدن تنفس می شود:

معمولأ بزاق دهان خرده های غذا را از دهان پاک می کند، بنابراین افرادی که بزاق دهانشان کمترترشح می شود به دلیل باقی ماندن خورده های غذا در دهان ممکن است تنفس مطبوعی نداشته باشند.مکیدن،باعث افزایش ترشح بزاق می شود.

۴-نوشیدن آب به خوش بویی دهان کمک می کند :

یک بطری آب همیشه همراه خودتان داشته باشید و هر موقع دهانتان خشک شد از ءن بطری آب استفاده کنید،استفاده کردن متوالی و نوشیدن آب علاوه بر مرطوب‌ نگه داشتن محیط دهان به افزایش ترشح بزاق هم کمک می کند،از این طریق می توان به کنترل بوی‌دهان کمک نمود.

۵-استفاده کردن از اسپری های خوشبوکننده ی دهان:

این اسپری ها تحت عنوان اسپری خوشبو کننده ی دهان با طعم های مختلف در مراکز بهداشتی معتبر از جمله داروخانه ها قابل تهیه می باشد.

۶- خوردن سبزیجات فیبر دار به خصوص نعنا دهان را خوشبو می کند :

نعنا باعث تقویت معده و دستگاه گوارش می شود به این ترتیب مواد غذایی در داخل معده و دستگاه گوارش باقی نمانده تا بوی نامطبوع ایجاد کند .باخوردن نعنا تازه و یا عرق نعنا می توانید تنفس مطبوعی داشته باشید.

۷-آدامس بدون قند بجویید:

آدامس بدون قند بخصوص‌ باطعم‌نعنا می تواند برای مدت زمانی بوی مطبوعی به دهانتان هدیه کند .آدامس با افزایش ترشح بزاق هم قادر خواهد بود بوی‌نامطبوع دهان را از بین ببرد.

۸-استفاده کردن از نخ دندان و مسواک زدن :

نخ دندان استاندارد می بایست ۴۵سانتی متر باشد چرا که نخ دندان خیلی کوتاه هم زود میکروب می‌گیرد و هم استفاده از آن دشوار می باشد.با پیچاندن نخ دندان به دور یکی از انگشتان هر دودست لادبه لای دندان ها را تمیز نمایید و بعد از نخ کشیدن حتما دهانتان را با آب فراوان بشویید.آن وقت خواهید دید که بوی بد دهان از بین خواهد رفت.

در صورتی که با رعایت همه ی موارد بالا مشکل بوی بد دهان رفع نگردید برای کنترل موارد دهان و دندان به دندان پزشک مجرب و در صورت مشاهده ی پوسیدگی دندانی یا بیماری لثه نسبت به رفع آن اقدام موثر به عمل آید.لازم به ذکر است در هنگام انجام بهداشت دهان و دندان علاوه بر مسواک ‌به موقع و اصولی دندانها ،استفاده از مسواک ها ی مخصوص برای کنترل پلاک پرزهای زبانی ،دهانشویه ها و صد البته استفاده از نخ دندان می تواند این مشکل را بر طرف کند.
لازم به ذکر است استفاده نکردن از فست فودها به علت دیر هضم بودن آنها می تواند کمک شایانی به رفع این معضل بنماید.بعضی از داروها به علت ایجاد خشکی دهان ناشی از کاهش ترشح بزاق هم میتواند عامل این مسئله باشد.در بعضی از شرایط از قبیل انجام جراحی های وسیع در ناحیه شکم و لگن به علت از دست دادن آب زیاد و عدم توانایی بیمار به استفاده از مایعات بنا به دستور پزشک جراح، این مسئله برای بیمار تشدید می شود.

۵/۵ - (۵ امتیاز)
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم