لینا آلبا ( خط سفید ) در دهان

Linea Alba

لینا آلبا (خط سفید) در دهان یکی از تغییرات شایع در مخاط باکال ( مخاط گونه ای ) است که معمولا در اثر فشار ، گاز گرفتگی یا ترومای ( ضربه ) ناشی از مکیدن، توسط سطح فاسیال ( سطح که در مجاورت گونه یا لب بیمار قرار گرفته) دندان ها ایجاد می شود.

در تحقیقاتی که اخیرا بروی ۲۵۶ مرد داوطلب به عمل آمد مشخص گردید که ‎٪۱۳ آنها این ضایعه را نشان دادند. برای ایجاد و تکامل این ضایعه نیازی به هیچ مشکل دیگری همانند همپوشانی افقی ناکافی دندانها و یا ترمیم های دارای سطوح ناصاف و خشن نیست.

نمای بالینی:

همان طور که از نام ضایعه بر می آید، تغییرات به صورت یک خط سفید می باشد که اغلب دو طرفه است و می تواند دندانه دار باشد مکان آن در مخاط گونه ای و در حد پلان اکلوزال ( جایی که دندان های دو فک به هم می رسند ) دندان های مجاور می باشد.این خط از نظر میزان برجستگی متغیر می باشد و معمولا محدود به مناطق با دندانی می شود و بیشتر در کنار دندان های خلفی دیده می شود.
اینگونه ضایعات به علت ماهیت ساده ای که دارد به ندرت احتیاج به بیوپسی وجود دارد و احتیاج به درمان خاصی برای بیماران می باشد و مشکلی برای بیمار به وجود نخواهد آمد و ضایعه ممکن است خود به خود فروکش کند.

۴.۷/۵ - (۷ امتیاز)
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم