ملاسما ، افزایش رنگدانه های پوستی (نقاب بارداری)

(Mask of pregnancy (Melasma

ملاسما هایپرپیگمانتاسیون (نقاب بارداری) افزایش رنگدانه های پوستی قرینه و اکتسابی پوست صورت و گردن است که در معرض تابش خورشید قرار گرفته اند. علت این ضایعه ناشناخته است اما بطور قوی با بارداری و استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی که هم دارای استروژن و هم دارای پروژسترون هستند، مرتبط است. افرادی که پوست تیره ای دارند استعداد بیشتری به ایجاد ملاسما دارند.

ملاسما ، افزایش رنگدانه های پوستی (نقاب بارداری)
ملاسما ، افزایش رنگدانه های پوستی (نقاب بارداری)

نمای بالینی:

ملاسما در زنان بالغ، بصورت ماکول های (رنگدانه های مسطح پوستی) دو طرفه با رنگ قهوه ای روشن تا تیره، با اندازه های متفاوتی از قطر چند میلی متر تا بیش از ۲ سانتی متر خود را نمایان می سازد.
ضایعات با تابش خورشید به آرامی ایجاد می شوند و ابتدا در ناحیه میانی صورت، پیشانی ، لب بالا، چانه و (یطور نادر) در بازوها بوجود می آیند. درگیری کل صورت واقعه غیر معمولی نیست. پیگمانتاسیون(رنگدانه ها) ممکن است کمرنگ مانده یا در طی زمان تیره شود. در موارد نادری ملاسما در مردان دیده می شود.

درمان:

درمان موضعی با هیدروکینون ۳ درصد و ترتینوئین به طور کلی برای ملاسما موثر است اما پیگمانتاسیون (رنگدانه ها) از طریق به حداقل رساندن تابش اشعه خورشید پیشگیری شده یا کاهش یابد.ضایعات ممکن است پس از زایمان یا پس از قطع استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی ار بین برود. هیچگونه پتانسیلی برای تغییر بدخیمی وجود ندارد.

Rate this post
۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

ما از کوکی ها استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین تجربه مرور مطالب در وب سایت ما به شما ارائه می گردد. اگر همچنان به استفاده از این سایت ادامه دهید فرض می کنیم که با این امکان مشکلی ندارید و راضی هستید. می پذیرم